Μοιραστείτε το άρθρο:

Γράφει η Ψυχολόγος Σοφία Βάσο.

Όλα θα ήταν ευκολότερα εάν η ζωή ήταν ένα μεγάλο, χαρούμενο πάρτι, έτσι δεν είναι; Είναι αλήθεια πως όλοι προτιμούμε τη θετική πλευρά της ζωής, αλλά τι γίνεται με τα αρνητικά; Μάλλον τα μισούμε. Από την παιδική μας ηλικία μαθαίνουμε να αποφεύγουμε «τα κάτω» της ζωής, σαν να μην τα χρειαζόμαστε, και να έχουμε μία θετική στάση απέναντι σε όλα. Όμως, στην πραγματικότητα αυτό δεν είναι λειτουργικό. Γιατί; Επειδή δεν είναι αυθεντικό και δεν λειτουργεί με αυτό τον τρόπο η ανθρωπότητα. Η ζωή δεν είναι πάντα εύκολη και συχνά θα έρθουμε αντιμέτωποι με δύσκολες καταστάσεις και αρνητικά συναισθήματα. Μερικά από αυτά είναι: θυμός, φόβος, θλίψη, ντροπή, ενοχές, μοναξιά, ζήλια, αυτοκριτική, απόρριψη…

Η αυτόματη αντίδραση είναι να τα διώξουμε ή να τα αποφύγουμε ή να τα αντικαταστήσουμε αμέσως με θετικά. Δεν θέλουμε να τα βιώσουμε μιας και έχουμε μάθει να τα απεχθανόμαστε. Παρόλα αυτά, αυτό δεν είναι βοηθητικό για την ψυχική μας υγεία. Το πιο σωστό είναι να τα αποδεχτούμε ως κάτι φυσικό· εξάλλου, τα δύσκολα συναισθήματα είναι τόσο σημαντικό κομμάτι της ζωής μας όσο και τα θετικά. Τα αρνητικά συναισθήματα μας ενημερώνουν σχετικά με το τι δεν είναι λειτουργικό, με προβληματικές πλευρές της ζωής μας και με βαθύτερα άλυτα ζητήματα για τα οποία μας βοηθούν να βρούμε πιθανές λύσεις. Είναι το εσωτερικό σύστημά μας που μας επικοινωνεί πληροφορίες σχετικά με τη ζωή και τον εαυτό μας. Όμως, πώς μπορούμε να ακούσουμε αυτά τα μηνύματα εάν δεν είμαστε εναρμονισμένοι στο να το κάνουμε;

Με μικρά βήματα τη φορά μπορούμε να δούμε τα αρνητικά συναισθήματα ως κομμάτι της ζωής μας:

  1. Μπορούμε να τα αποδεχτούμε ως ανθρώπινη αντίδραση στον ψυχικό ή σωματικό πόνο.
  2. Μπορούμε να στρέψουμε την προσοχή μας στο σώμα μας: πώς αντιλαμβανόμαστε το κάθε συναίσθημα στο κεφάλι, τα χέρια, το στήθος μας, κλπ; Δεν χρειάζεται πάντα να αλλάζουμε το συναίσθημα· μπορούμε απλά να το αναγνωρίσουμε.
  3. Μπορούμε να κρατάμε ένα ημερολόγιο όλων των συναισθημάτων που βιώνουμε κατά τη διάρκεια της μέρας, της εβδομάδας, του μήνα, ώστε να βρούμε τι πυροδοτεί κάθε συναίσθημα και οτιδήποτε τα ακολουθεί.
  4. Και φυσικά, μπορούμε να ζητήσουμε ψυχολογική υποστήριξη ώστε να μοιραστούμε τι νιώθουμε κάθε στιγμή.

Τα αρνητικά συναισθήματα δεν πρέπει να διώχνονται, να θεωρούνται άσχημα ή να καταπιέζονται στο ασυνείδητο. Είναι εδώ για να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε τι συμβαίνει στη ζωή μας και να αντιδράσουμε κατάλληλα. Όταν επιτρέπουμε σε αυτά τα συναισθήματα να κάνουν τη δουλειά τους, δεν χρειάζεται να σαμποτάρουν τη ζωή μας. Πρέπει να θυμόμαστε πως μπορούμε να βιώσουμε προσωπική ανάπτυξη μέσω δύσκολων καταστάσεων, εφόσον αντιμετωπίζουμε τα αρνητικά συναισθήματα με υγιή τρόπο.

Σχετικά με τον συντάκτη

Σοφία Βάσο
Ψυχολόγος

Η Σοφία Βάσο είναι Κλινική Ψυχολόγος, απόφοιτος Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών & Πανεπιστημίου Leiden στην Ολλανδία. Μετά τις βασικές σπουδές της, συνεχίζει την εξειδίκευσή της στην Λογικοθυμική & Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία.

Ασχολείται με ατομικές συνεδρίες ενηλίκων και παιδιών, συμβουλευτική γονέων και online συνεδρίες. Επίσης, έχει εμπειρία σε ομάδες πρόληψης εξαρτήσεων και ομάδες και σεμινάρια συμβουλευτικής.

Στόχος της είναι να βοηθήσει τους ανθρώπους να ανακαλύψουν και συμφιλιωθούν με τον εαυτό τους, αλλά και να εντοπίσουν τη θετική πλευρά όλων των καταστάσεων της ζωής τους.


Μοιραστείτε το άρθρο:
Κατηγορίες:Συναισθήματα